Blog nummer 5 ”sama sama”

Donderdag 30 april 2015, Denpasar , Indonesië

We vertoeven van 21 april tot en met 25 april op Gili Trawangan. Dit eiland is zo klein dat er geen auto’s of brommers rijden. Slechts fietsen, paard en wagen en een enkele elekrische brommer zijn hier de vervoersmiddelen. We zijn hier tezamen met nog enkele lotgenoten van de Rinjani waarmee je toch een band hebt opgebouwd. De avonden ontmoeten wij de Duitse Anja, de Canadese stuiterbal Ashley, de Zwitserse kaasfondue en haar via internet ontmoette Griek Papadopoulos. De avonden zijn heerlijk en vol van feeist. Beerpong wordt veelvuldig aangeboden en Neef L is er goed in en wint dan ook elk potje. Voor de lezers die niet weten wat Beerpong is: het is een drankspel op een lange tafel waarbij aan beide weerszijden een aantal bekers met drank worden gevuld. Het is de bedoeling dat de ene partij een pingpongbal in de glazen gooit van de andere partij. Wanneer dit gebeurt moet de partij waarbij de pingpongbal het glas leeg drinken. Ach ja je moet wat op zo’n eiland.

Op woensdag 22 april pakken we de fiets en rijden we het eiland rond. In minder dan een uur ben je het hele eiland rond gefietst. Onderweg stoppen we bij een schitterend plek onder een paar bomen en ploffen in zitzakken om even bij te komen van de vorige avond. Die avond eten we op de markt waar ik een overheelijke Red Snapper bestel met daarbij wat verse groentes. Niet gek. Na een klein dansje in een Irish pub zoeken we ons nederige stulpje op. Op dat moment regent het zo hard dat alle straten blank staan. Het is dan wel einde regenseizoen, maar dat betekent niet dat het hier niet meer kan plensen.

Op donderdag 23 april maken we een snorkeltrip langs de 3 verschillende Gili Eilanden. Wij staan stipt op tijd om 10 uur , met zonnebril op, bij de opstapplaats maar we zijn te vroeg. Een dikke Nederlandse man begint tegen ons aan te praten. Wij laten met onze non-verbale houding zien dat we op deze ochtend niet gecharmeerd zijn van een te dikke Nederlandse man die maar wat al te graag over zichzelf verteld. Ik weet zeker dat als hij zichzelf had kunnen kussen dan had hij dat zeker gedaan. Na een half uur naar het gekwijl van de man geluisterd te hebben stappen we op de boot. De Indonesische snorkeltripinstructeur én mooiboy van beroep schreeuwt ons in totaal 4 keer over boord. De eerste drie keren zien we verschillende soorten koraal en tropische vissen. Onder water ben ik opzoek naar mijn “sepupu”. Ik kan niet anders zeggen dan dat hij een goed oog heeft voor bijzondere vissen. Hij zwemt namelijk al een enige tijd achter een tropische blauw vis aan. Het blijkt echter een mooi Spaanse dame met een blauw bikini broekje. U moet weten dat na zo’n 3,5 week van huis te zijn dat zelfs slechts de kleine dingen een “grote” impact kunnen hebben. Afijn. We lunchen op Gili Air en na een uur besluit onze mooiboy om te gaan. Wij vertellen hem dat niet iedereen er nog is, maar daar heeft hij maling aan en gaat er vandoor. Een stel uit Vlissingen, die vroeger veel kauwgom hebben gegeten gezien het aantal plakplaatjes over hun hele lichaam, laten aan ons weten dat als hen dat was overkomen dat ze helemaal waus waren geworden. Lees het met een Rotterdams accent. Goed, het is tijd voor de schildpadden. Na drie hoge golven zegt onze snorkelinstructeur én mooiboy dat de zee te wild is en dan we ergens anders schildpadden spotten. Ik heb het gevoel dat dit vooraf afgesproken was maar goed. Ondanks dat spotten we wel 2 schildpadden en schiet ik met mijn GoPro een paar mooie foto’s! Ik houd er wel een dicht oor aan over. Als het maar geen ontsteking wordt.

De volgende dag gaan we nog een keer met de fiets rond het eiland om wat foto’s te schieten en te ontspannen. In de namiddag maken we met zonsondergang nog een bruiloft mee en zodra zij beide “ja” hebben gezegd en de romantische plaatjes ons te veel worden pedaleren we huiswaarts. Die avond ploffen we na het eten op de markt neer op een aantal kussens en bestel ik een Whisky red label on the rocks en steek daarbij een hele dikke sigaar aan. Backpacker pur sán.  We nemen deel 4 op van “Op zoek naar de wortelen van Wout Postuma”. U moet weten dat wij ons voetbalteam met nog 5 wedstrijden te gaan hebben achter gelaten. Het in tegen degradatie strijdende vvz’49 moet op dat moment nog 3 wedstrijden spelen en in deze wedstrijden moeten er punten gepakt worden om te handhaven in de eerste klasse. Wij ondersteunen ons team door filmpjes te sturen een dag voorafgaand aan de wedstrijden. We hebben zelf erg veel lol in het maken van deze filmpjes. De strekking is dat ik een persiflage doe van een van onze (ex) trainers en Luca de voice over. Daarbij gaan we uit van het feit dat “Goede dingen ontstaan, die bedenk je niet zomaar”. Door mijn rokende en stinkende sigaar zien wij veel mensen om ons heen vertrekken naar het andere deel van het terras. Ik vind het best lekker ruiken, haha. Na nog even contact te hebben met vriendinlief, die ik wel steeds meer begin te missen, loop ik naar ons appartementje. Even de Backpack inpakken want morgen, zaterdag 25 april, gaan we terug naar Bali. 5 minuten voordat we de boot op stappen krijgen we als groet een regenbui over ons heen. Zeiknat stappen we de boot op.

De komende twee dagen vertoeven we in een 4 sterren hotel mede mogelijk gemaakt door DJ Rodg. Rogier de Kreuk is een DJ van beroep en een vriend van Lisa en Luca. Ik heb Rogier één keer eerder ontmoet op de verjaardag van Lisa Breuers. Toen vertelde hij dat hij in April moest draaien in Jakarta en Bali. Hij vertelde ons ook dat hij het wel erg leuk vond als wij daarnaar toe kwamen. En terecht. Wij vinden dat natuurlijk ook. DJ Rodg produceert zijn eigen muziek voor het label van Armada met oa Armin van Buuren. Omstreeks 17:00 wachten wij de DJ op bij het Hotel. Na ongeveer en kwartier komt de lange Nederlandse jongen uit de auto met chauffeur! We besluiten gelijk iets te gaan eten. De chauffeur, een indonesische grote, ietwat gezette jongen die vroeger ooit een keer door een visser aan de haak is geslagen heeft een dusdanige spraakgebrek dat zijn indonesische/Engels moeilijk te verstaan is. Goed karakter dat zeker. We eten in local tentje op aanraden van chauffeur Rico. Het eten is top en hij scoort nog meer punten door alles te betalen. Ik bedank hem en krijg iets terug van een paar woorden Engels en nog wat resten van rijst en tofu. Prima!
Eenmaal op de kamer verteld Rogier over zijn set in Jakarta, hoe groot en in zijn bewoording mega dat feest was. Als ik alles moet geloven staat er ons die avond een aardig feestje te wachten. DJ Rodg draait pas om 02:00 am en we hebben dus nog even. We drinken wat biertjes in de lobby en vragen de DJ het hemd van zijn lijf. Rond een uurtje of half 1 lopen we naar Club Pyramid. Geen rij voor de deur.. oef, geen goed teken. Zodra we de club binnenlopen is er meer personeel aanwezig dan bezoekers en sepupu en ik maken ons zorgen. Luca ontpopt zich als de manager van de DJ en neemt plaats aan de VIP tafel waar een lekker flesje vodka klaar staat. Bij elke laatste slok staat er iemand voor je om je direct te voorzien van een nieuw drankje. DJ Rodg zie ik wat nerveus rondneuzen door de club. Het zal toch niet he, word je ingevlogen vanuit Nederland om te draaien voor een lege zaal, de manager zorgt ervoor dat Rodg een uurtje later mag beginnen. Wat blijkt nu, club pyramid wordt gezien als een soort van after party en rond 3 uur loopt de club vol met goede geklede heren, dames, scooter en chauffeur Rico. Scooter is een Duitse hardcore DJ met een geblondeerde kop. Rare vertoning, maar wel sfeerverhogend. De neefjes hebben na twee glazen wodka ook alle lol van de wereld en begeven zich naast de DJ. Wij proberen met onze moves het publiek een beetje op te zwepen en door de danseressen aan beide kanten zit de sfeer er goed in! Luca bestelt nog een biertje en niet veel later staat er een grote tap van ongeveer 3 liter. Als de set van Dj Rodg om 5 uur klaar is drinken we nog een drankje en gaan we nog met aantal indonesische fans op de foto. Na een geweldige avond lopen we rond half 7 weg uit club Pyramid. De zon is inmiddels alweer op. De Chauffeur die inmiddels dikke maatjes is geworden met scooter wil ons wel naar de McDonald’s rijden. Ik heb de chauffeur ook zien drinken en aan zijn uitspraak te horen is deze  verslechtert dan eerder die avond. De consumptie waarmee Rico praat is zo erg geworden dat hij niet zo misstaan als fontein op Piazza di fonteine in Rome. Om half 7 eten we nog iets wat lijkt op een worstenbroodje en sluiten we onze ogen. Het was een mega avond! Bedankt DJ Rodg!!

De volgende dag besluiten we om een katerontbijt te verschansen bij “Patatohead” hier is de lunch duurder dan de 2 nachten in 4 sterren hotel, maar goed Armin betaalt wel! We nemen Rogier nog even mee naar het strand van Kuta waar we even laten zien hoe populair 2 direction nog altijd is. We eten wat en nemen nog een massage. Als DJ Rodg de volgende de ochtend na het ontbijt zich laat vervoeren naar de Airport, duiken wij de Gym in. In mijn koningsdag outfit gymen we er lekker op los. We maken nog even gebruik van het zwembad en checken uit.. Volgende hotel is het Zuk hotel in Kuta. Het hotel doet zijn naam wel eer aan want het was inderdaad even zoeken. Die avond kopen we in een zaakje beide mooie Nike schoenen. Inmiddels hebben aardig door hoe we moeten onderhandelen. Laag inzetten, voet bij stuk houden en als de verkoper niet al te blij dan heb je het goed gedaan. Laten we zeggen dat deze  verkopers Not amused waren.

Op 28 april boeken we een halve dag naar Ubud. De dag begint om half 9 en en om half 4 zijn we weer terug bij ons hotel. In de tussentijd zien wij een traditionele dans/toneelstuk waarbij na afloop van het stuk het publiek niet met de toneelspelers op de foto wil maar de leden van 2 direction en als laatste verlaten wij het theatertje. We vervolgen onze rit naar een goud en zilver smit om ons daarna af te laten zetten bij het Monkey forest. Hier zijn de apen zo gewend aan mensen dat ze de mensen gewoon bespringen. Deze toeristische trekpleister verlaten we vrij snel. We doen nog een marktje aan voor wat souvenirs en na de lunch gaan we terug naar ons hotel.

29 april, we slapen uit, pakken ons ontbijt en gaan naar het strand. De zon schijnt en het is een perfect stranddag. Het tevens onze laatste volle dag op Bali en dus Indonesië. Zodra ik het strand op loop komt er een man naar mij toe en vraagt of ik wil surfen. Ik was dit sowieso van plan en ik onderhandel met hem over de prijs. De prijs waarbij ik goedkeuring geef springt hij blij op en ik weet dat ik niet goed onderhandeld heb. De surfinstructeur genaamd Adi pakt een surfboard en ik oefen eerst droog op het strand. Al snel gaan we het water in want ja daar moet het gebeuren. Eigenlijk zodra ik mijn eerste golf pak is voel ik gelijk wanneer ik moet opstaan en in het opstaan verlies ik mijn evenwicht. Toch iets lastiger dan ik dacht. Bali, Kuta is een goede plek om het surfen te leren. De golven zijn niet te hoog en er ligt geen rif.
Na wat enkels tips Freddie Adi krijg ik de smaak te pakken en mag ik van board verwisselen. Een iets kleiner board voor meer snelheid. Het lastige voor mij is zien waar de golf het hoogst is om vervolgens van het hoogste punt (punt waar de golf het eerste breekt) af te surfen en te sturen naar links of rechts. Na de lunch krijg ik van Fredje een nog kleinere board en moet nu peddelen met handen en voeten. Wat gaaf zeg! Het gaat steeds beter en ik probeer met mijn GoPro wat foto’s te schieten. Rond 16:00 nemen de golven wat af en als ik naar mijn benen en knieën kijk is het tijd om te stoppen. Het lijkt wel of ik 4 slidings in de zaal heb gemaakt. Het brand namelijk een beetje, maar het was het allemaal waard! Aanrader!!!

Nu zitten we in het vliegtuig naar Bangkok. Ik wil Indonesië bedanken voor haar mooie ervaringen, haar gastvrijheid, prachtige stranden, magnifieke bergtoppen, kraakhelder water en de mushrooms. In Bangkok zullen we 5 dagen verblijven. Voor mij bekend terrein en ik zal Neef L meenemen door deze metropool. Op 5 mei vliegen we naar Ho Chi Min (Vietnam). Bedankt voor het lezen! Jullie horen weer van mij!!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.