Blog nummer 8 ”Louis van Gaal red army”

22 mei – 27 mei: “Louis van Gaal Red army”

In alle vroegte arriveert de nachtbus in Hanoi. De Vietnamese hoofdstad staat bekend als vies, primitief en modern. De 6 miljoen inwoners bewegen zichzelf het liefst voort met de brommer en dat maakt wederom een chaotische indruk. Wij hebben een hotel/hostel geboekt in de oude wijk. In deze wijk zitten vele (kleine) shops. Het trottoir dient tevens ook als werkterrein voor de vele shops, tel daar de brommers en scooters bij op en je kunt nagaan dat over straat lopen vrij lastig is. Als we de bus uit stappen schieten alle taxichauffeurs onze kant op en duwen ons bijna de taxi in. Nooit direct toehappen! Even afwachten en kijken wat de beste optie is. We maken geen gebruik van de service van de opdringerige taxichauffeurs en besluiten even verderop een betrouwbare groen taxi van Mailingh te nemen. Alles loopt voorspoedig en checken in bij ons hostel. We laten onze tassen staan en gaan opzoek naar het ontbijt in de stad. Het is inmiddels rond half 8 en dit betekent dat er nog een aangename tempratuurt is om te lopen. Terwijl ik mijn croissantje op eet en mij nog een uitrek kijk ik naar alle sportende mensen op mij heen. Badmintonwedstrijdjes, fitness en zelf potjes voetbal worden in alle vroegte hier afgewerkt. Tegen een uurtje op 10 kunnen we naar onze kamer en frissen wij ons even op. We brengen een bezoek aan een oude gevangenis gebouwd door de Fransen en later gebruikt om Amerikanen gevangen te houden. De Amerikanen noemde de gevangenis het Hanoi Hilton prison vanwege de luxe die ze daar kregen. We lunchen in een binnentuin waar we heerlijk Vietnamees eten voorgeschoteld krijgen. Wij werken overigens met een pot waar we beide om de twee á drie dagen geld in stoppen. Al het eten, bezoek aan musea of taxi’s worden uit de pot betaald. Wel zo handig.

We besluiten om voor de volgende dag een trekking tour te boeken in Sapa. Sapa is de toeristische hoofdstad van het Vietnams bergachtige noorden. De stad ligt aan de westrand van een hoog berg plateau en vormt zich daardoor een ideale uitvalbasis voor excursies naar de vele minderheidsdorpen in het dal. De tour boeken wij in het hotel en de volgende ochtend worden we opgehaald. Een 6 uur durende busrit brengt ons om 12 uur in Sapa. Zodra we de bus uitstappen staan we op een plein waar verder niet zo heel veel is.. alles mensen die uitstappen schieten wat kanten op en als snel staan wij daar als 2 verloren travellers die geen idee hebben waar ze naar toe moeten. We hadden ook geen programma of contactgegevens van het hotel in Sapa.  We besluiten dan maar contact op te nemen met het hotel in Hanoi. Als na een uur wachten een taxi chauffeur naar ons toe komt met de vraag of mijn naam Jacobus is komen we pas verder.
We komen aan bij ons hotel waar wij overigens die nacht niet zullen slapen. Na een goede lunch in het hotel gaan we op pad voor een trekking toch van 3 uur. Een meisje van 18 in klederdracht uit één van de minderheidsdorpen neemt ons mee voor de tocht. Zij op kleine balletschoentjes en wij op sneakers. We worden vergezeld door een 26 jarige Walesmen genaamd Chris en een Manchester United fan waardoor we direct een klik hebben. Verder lopem er nog 2 dames in traditionele kleding mee die op hun rug een mand meedragen vol met geborduurde vestjes, tasjes, hoeden en zware zilvere sieraden. Met ze zessen dalen we af naar het dal waar ook ons Homestay is. We slapen die nacht namelijk bij de plaatselijke mensen thuis. Op deze manier zien we de gebruiken van het plattelandsleven van dichtbij. In de 3 uur durende daling passeren wij de prachtige rijstvelden, de primitieve dorpjes en zien we hoe de mensen het land bewerken. Eénmaal bij onze eindbestemming merken we op dat de homestays erg populair zijn en een goede inkomstenbron voor de locals is. We zijn dan ook niet de enige. Wij voegen ons als laatste toe aan de groep van in totaal 13 travellers. We worden direct na aankomst aan het werk gezet. Voordat ik het weet zit ik op een kleine krukje met mijn eigen knieën in mijn nek loempia’s te vouwen. Alles voor het team natuurlijk. De maaltijd: bestaande uit Rijst, prutje van kip, prutje van beef en natuurlijke de strak gevouwen loempia’s. Na een paar biertjes en een kaartspelletje val ik onder de klamboe in slaap.

De volgende ochtend waren wij, mijn sepupu en ik, als eerste wakker. We ontbijten met pannenkoeken en om 10:00 am vertrekken we voor een tocht langs een waterval, een dorpje en een lunch als finish bergop. De groep bestaat uit; 2 Canadezen, een stel, die pas een week op stap zijn dus pas net komen kijken;) De jongen heeft een wandelstok en dat zorgt ongetwijfeld voor onnodige belast bergop, 1 Frans/Canadese jongen die we met zijn taalgebrek halverwege de daling de verkeerde kant kunnen op sturen verder zijn er nog 2 Engelsen meiden die met hun vertoning en drankgebruik per definitie al opgepikt zullen worden door de bezemwagens dan hebben we nog een meid uit Amerika die juffrouw is en met de vele kleine kinderen onderweg heus wel ergens blijft hangen. Verder nog 2 stelletjes die meer tijd voor elkaar hebben dan voor de omgeving en dan houden we 3 personen over die om de titel kunnen strijden. The Walesmen, Sepupu en ik vormen daarmee de kopgroep. De afdaling is glibberig en ik zie al snel één van de Engelsen, een wandelstok en 2 flessen drank voorbij komen glijden. Na wat meerdere glijpartijen, een paar (te lange) stops en wat selfies komen we als eerste aan bij de lunch, Phó oftewel soep. Na de lunch hebben we een vrije middag. Die hadden we echt nodig… NOT. Wij verkeren nog steeds in topconditie en weten eigenlijk geen raad met de vrije middag is Sapa er is namelijk niet heel veel te doen. Na wat rondlopen komen we op een plein een paar jongens tegen met een bal. We dagen ze uit en zijn alledrie teamcaptain. Winnaar blijft staan. Laten we zo zeggen voetbal verbroedert. Die avond zoeken we samen met The Walesmen een pub op om Manchester United te kijken. Na 90 minuten in de kroeg gehangen te hebben en meerdere keren geschreeuwd te hebben: “Louis van Gaal red army” druipen we weer af in het inmiddels frisser geworden bergstadje. Eindstand 0-0.

De volgende dag, tevens onze laatste dag in Sapa, is een teleurstellende dag. Na een goed ontbijt vormen wij weer een groep met The Walesmen en nog 3 anderen voor een afdaling via een trap naar de rivier, kijken een dans van de plaatselijke loempia’s verkopers. Het lijkt wel alsof ze daar verplicht moeten staan want aan het gezicht is niet af te lezen dat zij er veel plezier aan beleven. Na de geweldige dans lopen we weer omhoog en dat was onze 2de dag trekking. We lunchen wat en wachten op de bus die ons komt ophalen rond de klok van 16:00. In wederom 6 uur scheuren we terug naar Hanoi.

Onderweg kijk ik een paar afleveringen “All stars”. Wanneer de Vietnamese mensen de bus hebben verlaten zet de chauffeur de bus stil in een donker gebied, laat de motor ronken, stapt de bus en pakt wat boodschappen uit het bagageruimte en loopt vervolgens weg. Het kan allemaal hier. Na ongeveer 10 minuten komt de beste meneer terug en rijden we verder. Vreemd. Omstreeks 23:00 zijn we weer in ons hotel. We willen toch even met het personeel praten want we zijn niet geheel tevreden over de gang van zaken. We hebben weinig informatie gekregen over de trekkingtocht, we moesten bellen voor dat iemand ons kwam ophalen en we zijn met name de tweede dag haast niet aan onze trekking gekomen. Na veel gedoemenis de volgende ochtend besluit de vrouw om ons 20 dollar terug te geven zodat wij niet gaan klagen op het internet of waar dan ook. Een slechte recensie zou, zo lijkt het, wel is het einde zijn van haar tijd bij dat hotel kunnen zijn. Ze betaalt namelijk de 20 dollar uit eigen zak. Ook hiervoor geldt “good cop, bad cop” Luca is de harde jongen die zegt waar het op staat en ik ben de wat meer rustige, op de achtergrond en lachende persoon. Als de vrouw dan ook nog presteert om ons te verzoeken naar een andere kamer te verhuizen dan slaat het spelletje om in “bad cop en bad cop”. Dat gaan we dus mooi niet doen. Ik denk dat wij een plaag waren voor deze mevrouw.

De trip die nog op de planning staat naar Ha long Bay besluiten we dan ook niet bij het hotel te boeken. Na onze stevige gesprek lopen we richting het meer om in de airco te lunchen en een lekker kop koffie. The Walesmen nodigt ons uit om mee te gaan naar een zwembad met driving range en wij besluiten een taxi die richting op te nemen. Een welkome verkoeling op een wederom een hete dag. We vertoeven daar de middag en slaan nog een balletje. Die avond eten we een set menu in de oude wijk.

Vandaag, 27 mei is de verjaardag van Lisa (de vriendin van Luca) en ook van mijn nichtje Maaike Bade. Ik wil beide middels deze weg feliciteren. Vanochtend hebben we ons uitgecheckd en gaan naar een ander hotel. Onze andere accommodatie ligt op slechts een kilometer van dit hotel maar toch besluiten we een taxi pakken. De hitte speelt daarbij een belangrijke rol. Het loopt hier tegen de 40 graden wat het ondraaglijk maakt om met een zware tas te gaan lopen en als een taxi maar €1,50 kost is de keuze niet heel moeilijk. Slechts 5 minuten later checken we in bij ons nieuwe hotel en worden we vriendelijk ontvangen. Vandaag hebben we nog een bezoek gebracht aan het literatuur museum en het militaire museum. Ja, we doen interessante dingen. Tussen de bezoeken aan musea hebben we onze trip naar Ha long bay geboekt. We worden morgen rond de klok van 8 uur opgehaald en naar de kust gebracht. Daar stappen we op de boot waar we ook op slapen. De tweede nacht zullen we doorbrengen in een bungalow op het strand. We gaan het mee maken. Ik hoop dat het een mooie afsluiter wordt van onze reis. Want na het weekend zullen we ons moeten gaan opmaken voor onze terugreis, maar daar wil ik nu nog niet aan denken. Bedankt voor het lezen en tot volgende week!